Strona główna | Galeria zdjęć | Aktualności | Księga gości | Informacje | Nauczyciele | Linki | Promyczek | Nasza szkoła | Publikacje nauczycieli | Publikuj
Wybierz dział publikacji
Wpisz szukane słowa
Wyszukaj w:

Publikacje / wychowanie przedszkolne / JOANNA JANOWSKA - Zestawy ćwiczeń gimnastycznych - 5 latki X


Autor: JOANNA JANOWSKA
opublikowano: 2009-05-12 :: 18:29






Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 1 – 5 latki

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 1 – 5 latki
z dominacją działalności muzyczno – ruchowej z elementami pedagogiki zabawy Klanza.

 

Zadania (cele): Wyzwolenie u dzieci swobody radości poprzez poszukiwania własnej osobowości i odzwierciedlenia jej  w zabawach przy muzyce Klanza.

Przybory: Nagranie z „ Czarowanie pogody,” „ Pszczółki,”

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna

Przebieg (tok):

 

Część toku

Rodzaj ćwiczenia (zabawy)

Cel

Opis ćwiczenia (zabawy)

Ilość powtórzeń

Szkic

Uwagi

 

Część I wstępna

 

Zabawa  „Powitanie”

 

Reaguje na cechę swojego wyglądy

Nauczyciel wita wszystkich uczestników, aby każde dziecko czuło się powitane indywidualnie, np.: „Witam wszystkie osoby, które mają niebieskie papcie, wszystkie dziewczynki, wszystkich chłopców, tych którzy lubią śpiewać, oglądać bajki, podróżować, itp.

 

Kilka razy

         x  x

    x             x

 x                  x

    x            x

         x  x

 

Wszystkie dzieci muszą zostać przywitane

 

Część II główna

Zabawa„ „Czarowanie pogody”

Naśladuje ruchem wiatr, deszcz, błyskawicę

Dzieci wykonują ruchy jakby padał deszcz , pokazują – od góry do dołu rękami, potem wieje wiatr – wykonują wymachy nad głową, następnie, jedno klaśnięcie, jedno tupnięcie, jednoczesne rozkładanie rąk na boki.

 

2 razy

x    x     x

x    x     x   x

x    x    x

 

 

Pląs

Simammna ka

 

 

Potrafi coraz szybciej naśladować ruchy nauczyciela

Simamma             - dzieci unoszą ręce do góry,

Ka                    - przykucają do przysiadu podpartego, jeszcze raz to samo,

ruka, ruka , ruka  - wymachują ramionami,

Simamma              - unoszą ręce do góry,

ka                          -  przykucają,

tembe a                 - chodzą w miejscu,

kimbe a                 - biegną w miejscu,

ruka, ruka, ruka    - wymachują ramionami,

simamma              - podnoszą ręce do góry       

ka                          - i przykucają.

 

3 razy

 

         x   x

    x             x

  x                  x

    x             x

        x    x

 

Ćwiczenie to wykonuje się coraz szybciej.

 

 

Zabawa „Pszczółki”

 

Improwizuje taniec pszczółek

Dzieci poruszają skrzydłami na boki, wyciągają rękami lewą nogę z miodu, wyciągają prawą nogę z miodu i tak, następnie czyszczą łapki – prawą ręką przyciągają od dłoni lewej ręki do barku i z powrotem, powtarzamy to samo na prawej ręce i jeszcze raz czyścimy łapki. Potem dzieci „pszczółki” czyszczą główkę – prawą ręką od karku przez włosy do przodu twarzy – czyszczą czułka, to samo lewą ręką i powtarzają. Dzieci wycierają korpus pszczółki – dłońmi wzdłuż linii ciała w dół.

 

2 razy

 

  x                x

  x                x

  x                x

  x                x

  x                x

 

Każdą część ćwiczenia powtarzamy
2 razy

 

Pląs

„O benoje

 

Zapamiętuje słowa pląsu

Dzieci siedzą a nauczycielka śpiewa słowa piosenki „o benaje”,
a potem dzieci śpiewają, następnie „oje, benaje”, - dzieci śpiewają, - „umba ja, umba je, bago ba, bago je” – wszyscy powtarzają. Nauczycielka śpiewa najpierw szeptem, cicho, głośno, bardzo głośno i znowu cicho itp.

 

3 razy

         x  x

    x             x

 x                  x

    x            x

         x  x

 

 

Część III końcowa

 

Zabawa „Muzyczna sala”

 

Uspokaja organizm

Dzieci chodzą po sali, śpiewają z jednoczesnym pokazywaniem.

    Tu w naszej sali, pełno muzyki jest.

    Są instrumenty, których mało wiesz.

    Nasze dłonie grają tak.  

        na słowo : nasze dłonie grają tak – dzieci klaszczą

        na słowo : nasze nogi grają tak – dzieci tupią

        na słowo : nasze usta grają tak – dzieci cmokają

        na słowo : nasze palce grają tak – dzieci pstrykają itp.

 

4 razy

 

x    x     x

x    x     x   x

x    x    x

 


 

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 2 – 5 latki

z dominacją działalności  ruchowej metodą twórczą R. Labana

 

Zadania (cele): Wyrobienie umiejętności łączenia ruchu z muzyką, kształcenie motoryki w zakresie zwinności.

Przybory: Muzyka z „ Cztery pory roku – Jesień” Vivaldiego, bibułkowe listki, kolorowe wstążki na patyczkach.

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna

Przebieg (tok):

 

Część toku

Rodzaj ćwiczenia (zabawy)

Cel

Opis ćwiczenia (zabawy)

Ilość powtórzeń

Szkic

Uwagi

 

Część I wstępna

Adaptacja ruchów partnera do ruchów grupy

Adaptuje  ruchy partnera do ruchów grupy

„Przywitanie”. Dzisiaj zapraszam was do zaczarowanej krainy Pani Jesieni. Musicie jednak przywitać się. Na przerwę w muzyce zatańczcie
i przywitajcie się między sobą.

 

Kilka razy

         x  x

    x             x

 x                  x

    x            x

         x  x

 

Każde dziecko w inny sposób

 

 

Część II główna

 

 

Wyczucie ciała

Wyczuwa własne ciało

„Powitanie”. Teraz przywitajcie się własnymi sposobami np. kolana – nos.

 

 

4 razy

x    x     x

x    x     x   x

x    x    x

 

 

Wyczucie przestrzeni i czasu

 

Wyczuwa przestrzeń i czas

„Szukamy pani Jesieni.” Popatrzcie za okno. Przyszła pani Jesień. Gdy usłyszycie dźwięk wysoki – będziecie jej szukać – ciało wyciąga się, aż do wyskoku. Na dźwięki niskie – przechodzicie do siadu i leżenia.

 

3 razy

         x  x

    x             x

 x                  x

    x            x

         x  x

 

.

 

Wyczucie przestrzeni

 

Wyczuwa przestrzeń

„Liście opadają”. Liście teraz tańczą, na przerwę w muzyce, opadają. Każdy liść tańczy inaczej.

 

3 razy

x    x     x

x    x     x   x

x    x    x

 

 

 

Zabawa oddechowa

 

Powiększa pojemność płuc

 

„ Wiatr i liście.” Dzieci dmuchają na bibułkowe listki, zaczynając od lekkiego dmuchania, coraz bardziej nasilając swój wydech.

 

4 razy

         x  x

    x             x

 x                  x

    x            x

         x  x

 

Rozwijanie wyczucia płynności ruchów i ciężaru ciała

 

Wyczuwa płynność ruchów i ciężar ciała

„Malowanie liści”. Pani Jesień maluje liście na różne kolory. Wy też dostaniecie pędzle – rozdane zostają wstążki. Spróbujcie pomalować liście, za pomocą wstążek.

 

4 razy

x    x     x

x    x     x   x

x    x    x

 

Wyczucie własnego ciała

 

Wyczuwa ciężar ciała

„Silny wiatr”. Nagle zrywa się wiatr. Drzewa, krzewy pochylają się, ciężkie konary uginają się, falują.

 

2 razy

x    x     x

x    x     x   x

x    x    x

 

 

Część III końcowa

Wyczucie płynności ruchu, adaptacja ruchów partnera do ruchów grupy

 

Adaptuje ruchy partnera do ruchów grupy

„Zwalone drzewo”. Dobieramy się parami. Jedno z was będzie drzewem, drugie wiatrem. Gdy ucichnie muzyka, drzewa przewracają się, wiatr wieje i porusza drzewa.

 

4 razy

 

xx   xx   xx

xx   xx   xx

 

Po 2 razy każde dziecko


Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 3 – 5 latki
z dominacją działalności muzyczno – ruchowej z elementami metody K. Orffa.

 

Zadania (cele): „Słowo jako podstawa do improwizacji rytmicznych, melodycznej, ruchowej” prowadzonych metodą K. Orffa

Przybory: Tamburyn, nagranie z niskimi rejestrami i wysokimi, grzechotki.

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna

Przebieg (tok):

 

Część toku

Rodzaj ćwiczenia (zabawy)

Cel

Opis ćwiczenia (zabawy)

Ilość powtórzeń

Szkic

Uwagi

 

Część I wstępna

 

Marsz

Reaguje na cechę swojego wyglądy

Dzieci maszerują po obwodzie koła w rytm granej przez nauczycielkę muzyki – na tamburynie.

 

 

2 razy

          x  x

    x             x

  x                 x

    x             x

                 x   x

 

Śpiew

Śpiewa dane słowa według własnej melodii

Nauczycielka śpiewa np.: „Dzień dobry” wg własnej melodii, a dzieci powtarzają za nią, po chwili dzieci próbują same wymyślić melodię do słów: – „Dzień dobry pani”.

Tyle ile jest chętnych dzieci

          x  x

    x             x

  x                 x

    x             x

                  x   x

Dzieci siedzą w kole

Zabawa ożywiająca „Ogonki”

Zdobywa jak najwięcej szarf

Dzieci poruszają się w różnych kierunkach a nauczycielka, w dowolnych miejscach kładzie szarfy w dwóch kolorach. Na sygnał wszyscy się zatrzymują, każdy bierze jedną szarfę i zakłada jednym końcem z tyłu za spodenki. Zadaniem każdego jest zdobyć jak najwięcej szarf zespołu przeciwnego.

4 razy

 

x    x     x

x    x     x   x

x    x    x    x

 

 

Część II główna

Zabawa naśladowcza

Naśladuje ruchem piłkę

Naśladowanie przez dzieci spadającej i podskakującej piłki, coraz niższe podskoki i toczenie ciała.

 

4 razy

x    x     x

x    x     x   x

x    x    x

 

Ćwiczenia w rozróżnianiu dźwięków

Potrafi naśladować w określony sposób dźwięki

Gdy dzieci słyszą wysokie dźwięki – to tańczą w wysokiej pozycji, gdy rozbrzmiewają niskie rejestry – dzieci tańczą w niskiej pozycji np.: przysiad podparty, lub pozycja czworakowanie.

 

3 razy

          x  x

    x             x

  x                 x

    x             x

        x   x

.

 

Zabawa w echo

 

Powtarza tekst za nauczycielką

Nauczycielka recytuje wiersz:

W gę – gęstwinie lisy łażą, o gę – gęsim mięsie marzą,

Ko – ko – konik stoi w szopie, ko – kopytem ko – ko – kopie,

Kto kwa – kwaśne mleko pije, o kwa – kwadrans dłużej żyje,

Dzieci powtarzają za nauczycielką kolejne kwestie, następnie wymawiają tekst, głośno, szybko, wolno, szeptem, itp.

 

1 raz

  x                x

  x                x

  x                x

  x                x

  x                x

 

 

Ćwiczenie kształtujące:

„Otwieramy i zamykamy szufladę”.

 

Poprawnie wykonuje ćwiczenia

Siad klęczny: przed dzieckiem przed kolanami leży na podłodze szarfa, dłonie na końcach szarfy. Dzieci;

- odsuwają szarfę w przód i przesuwają nie unosząc się z pięt.

- zataczają przed sobą szarfą kółka, z boku prawą ręką, lewą ręką,

- leżą na plecach, przewlekają się przez szarfę od nóg do głowy,

- skaczą przez szarfę, (obunóż i jednonóż),

- podrzucają i chwytają szarfę na przemian raz lewą, raz prawą ręką.

 

1 raz

 

  x                x

  x                x

  x                x

  x                x

  x                x

 

 

Część III końcowa

Ćwiczenia przeciw płaskostopiu

Uspokaja organizm

Dzieci chwytają palcami stóp szarfę, podnoszą ją i rzucają w dowolnym kierunku.

4 razy

x    x     x

x    x     x   x

x    x    x

 

Marsz

Odkłada szarfę

Dzieci rytmicznie maszerują ze złożoną szarfą na głowie. Odkładają szarfy na wyznaczone miejsce.

1 raz

xxxxxxxxxx

 

 

 


Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 4 – 5 latki

z dominacją działalności  ruchowej metodą twórczą R. Labana

 

Zadania (cele): Wyczucie płynności ruchu w czasie wykonywania ćwiczeń w opowieści ruchowej pt.: „Jesienne prace w ogrodzie”

Przybory: Tamburyn, wesoła jesienna muzyka.

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna

Przebieg (tok):

 

Część toku

Rodzaj ćwiczenia (zabawy)

Cel

Opis ćwiczenia (zabawy)

Ilość powtórzeń

Szkic

Uwagi

 

Część I wstępna

Zabawa orientacyjno – porządkowa: „Słonko świeci, deszczyk pada.”

Reaguje prawidłowo na dany sygnał

Na zapowiedź nauczycielki: „słonko świeci”, dzieci maszerują w rytm muzyki na działkę. aby robić „jesienne porządki.” Na zapowiedź  „deszcz pada”, dzieci wykonują przysiad podparty, chroniąc się przed deszczem.

 

4 razy

x    x     x

x    x     x   x

x    x    x

 

Adaptacja ruchów własnych do ruchów partnera

Potrafi odwzorować ruchy partnera

Dzieci dobierają się w pary. Dzieci maszerują w parach przez „miasto”, w którym jest wiele sklepów i ciekawych wystaw. W szybie okna wystawowego jest odbicie dzieci. Raz chłopiec jest odbiciem i naśladuje ruchy dziewczynki a potem na odwrót.

 

4 razy

xx   xx   xx

xx   xx   xx

xx   xx   xx

Chłopiec tworzy parę z dziewczynką

 

Część II główna

 

 

Adaptacja ruchów własnych

Adaptuje ruchy własne

Dzieci maszerują dalej na działkę. O ile tu ciężkiej pracy. W parach – chłopcy, pracują łopatami – a dziewczynki grabią tam gdzie przekopali chłopcy. Bardzo ciężka to praca, teraz dziewczynki naśladują pracę kopaczką, a chłopcy w przekopanym miejscu wyrywają trawę, chwasty do wiadra.

 

4 razy

xx   xx   xx

xx   xx   xx

xx   xx   xx

 

Wyczucie własnego ciężaru ciała

Wyczuwa ciężar ciała

Teraz trzeba powynosić wiadra z trawą i chwastami. Dzieci naśladują wynoszenie ciężkich wiader a następnie coraz to lżejszych, gdyż chwastów jest coraz mniej do wyniesienia.

 

3 razy

x    x     x

x    x     x   x

x    x    x

 

.

Wyczucie własnego ciała

Wyczuwa własne ciało

Nasza działka jest przygotowana do zimy. W nagrodę, że tak przyjemnie minęła ciężka praca, nasze rączki, które tak dzielnie pracowały cieszą się. W czasie tańca rąk (tańczą tylko ręce), później niech nagrodę mają nóżki, za wytrwałą pracę. Niech zatańczy również głowa, która musiała dużo myśleć, aby nasza praca była użyteczna, itp.

 

5 razy

x    x     x

x    x     x   x

x    x    x

 

 

Adaptacja ruchów własnych do ruchów partnera

Adaptuje ruchy własne do ruchów partnera

Na działkę przybiegł nasz piesek. Dzieci dobierają się w pary, jedno dziecko jest psem, a drugie opiekunem psa. Piesek przygląda się z boku jak dziecko dzielnie pracowało i chce podzielić tą radość bawiąc się z nimi. Piesek bawi się w pozycji niskiej – na czworaka. Po chwili zmiana ról.

 

4 razy

xx   xx   xx

xx   xx   xx

xx   xx   xx

 

Wyczucie przestrzeni

Potrafi podskakiwać w miejscu

Spójrzcie ile na drzewie pięknych kolorowych liści. Jakie one piękne, może uda nam się leciutko dotknąć któregoś z nich. Dzieci w miejscu podskakują jak najwyżej, aby dotknąć kolorowy liść.

 

10 razy

x    x     x

x    x     x   x

x    x    x

 

 

Część III końcowa

Adaptacja ruchów własnych do ruchów partnera

Adaptuje ruchy własne do ruchów partnera

Żal nam odchodzić z działki, ale trzeba wracać do przedszkola. Lecz jeszcze zabawimy się przy „krzaku porzeczki” – jedno dziecko jest krzakiem a drugie wymyśla ćwiczenia wokół krzaka tak aby nie poruszyć drzewka, po chwili zmiana ról.

 

4 razy

 

xx   xx   xx

xx   xx   xx

 

Po 2 razy każde dziecko

Wyczucie czasu

Maszeruje w rytm muzyki

Teraz już musimy wracać do przedszkola – chód wg określanych wartości nut granych przez nauczyciela.

Tak długo jak uderza naucz.

xxxxxxxxxxx

 


Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 5 – 5 latki
z dominacją działalności muzyczno – ruchowej z elementami metody Kniessów.

 

Zadania (cele): „Mali twórcy.” Odtwarzanie swobodnym ruchem nastroju i charakteru słuchanej muzyki i odgadywanie zagadek muzycznych.

Przybory: Szarfy, klocki, nagranie z wesołą muzyką, CD z  nagraniem „Cztery pory roku” – „Jesień” Vivaldiego.

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna

Przebieg (tok):

 

Część toku

Rodzaj ćwiczenia (zabawy)

Cel

Opis ćwiczenia (zabawy)

Ilość powtórzeń

Szkic

Uwagi

 

Część I wstępna

Zabawa organizacyjna

Pobiera klocek od nauczycielki

Dzieci maszerują w rytm muzyki po obwodzie koła i odbierają klocek od nauczycielki.

 

 

         x  x

    x             x

 x                  x

    x            x

         x  x

Każde dziecko musi otrzyma ćklocek

 

Część II główna

Zabawa„ „Czarodziejski klocek”

Naśladuje ruchem rytm

Dzieci dobierają się w pary .Każda para trzyma w jednej ręce klocek. W rytmie muzyki wykonują ćwiczenie z wystukiwaniem rytmu na klockach.

 

4 razy

xx   xx   xx

xx   xx   xx

 

Zabawa

„Rób tak jak ja”

 

Potrafi wystukać proste rytmy na klockach

Dzieci maszerują jeden za drugim, po obwodzie koła z wystukiwanym rytmem raz z lewej raz z prawej strony

4 razy

         x  x

    x             x

 x                  x

    x             x

         x     x

Ćwiczenie to wykonuje się coraz szybciej.

Skłony boczne

Rytmicznie wykonuje skłony

Dzieci stoją w rozkroku i rytmicznie wykonują skłony w lewo i w prawo, z lekkim uderzeniem klockiem w lewą stopę lub w prawą.

 

4 razy

         x  x

    x             x

 x                  x

    x             x

         x     x

 

Skłony proste

Zapamiętuje słowa pląsu

W siadzie klęcznym – rytmiczne wykonywanie uderzeń w powietrzu i ukłon z klockami wysuniętymi do przodu.

 

3 razy

         x  x

    x             x

 x                  x

    x            x

         x  x

 

Zagadki słuchowe

Odgaduje nazwę instrumentu

Dzieci starają się odgadnąć jaki gra instrument muzyczny np.: grzechotka, kołatka, tamburyn i nazywają go.

4 razy

x    x     x

x    x     x   x

x    x    x

 

Taniec przy muzyce

Rozpoznaje poprawnie kolory

Dzieci tańczą wg własnych pomysłów np. z szarfą przy muzyce „Cztery pory roku” – „Jesień” – to co sobie wyobrażają, gdy muzyka ucichnie dzieci dobierają się w grupki tego samego koloru szarfy i na usłyszaną muzykę tańczą dowolnie, w grupach

4 razy

xxx

xx

xxx         xxxx

xx             xx

 

 

Część III końcowa

 

Zabawa „Pantomima”

 

Uspokaja organizm

Dzieci siedzą w kole, jedno pokazuje np.: co by było gdyby nie było ptaków, a dzieci odgadują,  itp

 

4 razy

         x  x

    x             x

 x                  x

    x            x

          x  x

 

Marsz

Maszeruje jeden za drugim po obwodzie koła

Marsz po obwodzie koła.

1 raz

         x  x

    x             x

 x                  x

    x            x

          x  x

 

 

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 6 – 5 latki
z dominacją działalności muzyczno – ruchowej z elementami metody Kniessów.

 

Zadania (cele): Usprawnianie motoryki ciała w czasie poszukiwania nowych form i rodzajów ruchu podczas eksperymentowania przyborami.

Przybory: Grzechotki lub po dwa klocki dla każdego dziecka, wesoła muzyka, o zmiennym rytmie.

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna

Przebieg (tok):

 

Część toku

Rodzaj ćwiczenia (zabawy)

Cel

Opis ćwiczenia (zabawy)

Ilość powtórzeń

Szkic

Uwagi

 

Część I wstępna

Zabawa organizacyjna

Maszeruje na palcach z wysokim unoszeniem kolan

Dzieci maszerują po obwodzie koła biorąc grzechotki. Na palcach z wysokim unoszeniem kolan, na piętach  itp.

 

 

         x  x

    x             x

 x                  x

    x            x

         x  x

Każde dziecko musi otrzymać grzechotkę

 

Część II główna

Zabawa„ „Czarodziejska grzechotka”

Potrafi biegać rytmicznie z grzechotką

Dzieci biegają rytmicznie z grzechotkami, na sygnał zatrzymują się
i powoli wznoszą grzechotki z potrząsaniem. Po chwili opuszczają je
i kładą na podłodze. Na zapraszającą muzykę dzieci biorą grzechotki
i ponownie biegają po sali.

 

4 razy

x    x     x

x    x     x   x

x    x    x

 

 

Zabawa

„Rób tak jak ja”

 

Uderza grzechotką nad głową, za sobą, przed sobą, z prawej strony, z lewej strony itp.

Dzieci maszerują rytmicznie uderzając grzechotkami nad głową, za sobą, przed sobą, z prawej strony itp.(Dzieci naśladują ruchy nauczycielki
w czasie słuchania muzyki o zmiennym rytmie). Po chwili schodzą do niższej pozycji i  z powrotem wracają do pozycji wysokiej.

4 razy

         x  x

    x             x

 x                  x

    x             x

         x     x

 

 

Skłony boczne

Manipuluje grzechotką w rozkroku, w siadzie płaskim.

W rozkroku dzieci wykonują skłony tułowia z manipulowaniem grzechotek, z ramionami wzniesionymi do góry, w bok.

 

4 razy

         x  x

    x             x

 x                  x

    x             x

         x     x

 

 

Ruchy wibracyjne

Zmienia wysokość pozycji podczas uderzania grzechotką o podłogę

Dzieci wykonują ruchy wibracyjne, - wyginają się w różne strony. Uderzając grzechotką o siebie, o podłogę w różnych pozycjach (średnia, niska i wysoka).

 

3 razy

x    x     x

x    x     x   x

x    x    x

 

 

Skłony proste

Poprawnie wykonuje skłon w przód

Dzieci w siadzie płaskim, wykonują skłony w przód z uderzeniem, grzechotkami w kierunku stóp.

 

4 razy

x    x     x

x    x     x   x

x    x    x

 

 

Taniec przy muzyce

Improwizować muzykę wg własnych pomysłów z grzechotką.

Improwizowanie muzyki z grzechotką o zmiennym rytmie w różnych pozycjach i wg pomysłów dzieci.

 

4 razy

x    x     x

x    x     x   x

x    x    x

 

 

Część III końcowa

 

Marsz

Maszeruje jeden za drugim po obwodzie koła

Marsz w celu odłożenia grzechotek na wyznaczone miejsce.

 

1 raz

         x  x

    x             x

 x                  x

    x            x

          x  x

 

 

 

 

 

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 7 – 5 latki
z dominacją działalności muzyczno – ruchowej z elementami metody W. Sherborn.

 

Zadania (cele): Usprawnianie motoryki ciała dzieci, kształtowanie prawidłowej postawy.

   Przybory: Szarfy w dwóch kolorach.

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna

Przebieg (tok):

 

Część toku

Rodzaj ćwiczenia (zabawy)

Cel

Opis ćwiczenia (zabawy)

Ilość powtórzeń

Szkic

Uwagi

 

Część I wstępna

Marsz.

Odbiera szarfę od nauczyciela

Dzieci maszerują po obwodzie koła biorąc po jednej szarfie.

 

 

         x  x

    x             x

 x                  x

    x            x

         x  x

Każde dziecko bierze jedną szarfę

Zabawa orient. – porząd. „ Znajdź swój kolor.”

Rozpoznaje kolor

Dzieci z założoną szarfą biegają w różnych kierunkach po sali. Na hasło: „stój” dzieci zatrzymują się tyłem do nauczycielki. Na zapowiedź: „stań przy kolorze,” dzieci ustawiają się rzędem przed kolorami, które trzyma nauczycielka.

 

3 razy

x    x     x

x    x     x   x

x    x    x

 

Ćwiczenia d.g.m. – „Przesuń się przez szarfę.”

Potrafi przejść przez szarfę

Dzieci tworzą z szarf na dywanie kółeczka i wchodzą do nich obiema nogami. Na sygnał dzieci chwytają szarfę oburącz i przenoszą ją w górę, ponad głowę, spoglądając w jej środek jak w „okienko.” Następnie robią skłon w przód, kładąc szarfę przed sobą.

 

3 razy

x    x     x

x    x     x   x

x    x    x

 

 

Część II główna

Ćwiczenie tułowia – skłony boczne

Poprawnie wykonuje skłony

Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym, trzymając w dłoniach szarfę. Ręce unoszą do góry i wykonują rytmiczne skłony tułowia w lewo i w prawo. Po chwili dzieci odpoczywają, kładąc szarfę na kolana.

 

3 razy

         x  x

    x             x

 x                  x

    x            x

                  x  x

 

Ćwiczenie mięśni grzbietu

Utrzymuje ręce uniesione w pozycji leżącej

Dzieci leżą na brzuchu. Ręce wyciągają trzymając końce szarfy. Na sygnał dzieci unoszą szarfy do góry i po chwili powracają do leżenia.

3 razy

         x  x

    x             x

 x                  x

    x            x

                  x  x

 

Ćwiczenie metodą W. Sherborne – ćwiczenia „razem” w parach

 

Ćwiczy w parze

Dzieci kołyszą się, siedząc przodem do siebie z lekko zgiętymi kolanami. Dzieci trzymają się za ręce, na zmianę kładą się na plecy i są przeciągani przez partnera.

 

3 razy

xx   xx   xx

xx   xx   xx

xx   xx   xx

 

Zabawa bieżna -  „ Dobierz sobie parę.”

Odnajduje określony kolor

Dzieci biegają po sali. Na dany sygnał dobierają się kolorami wg. zapowiedzi nauczycielki np.: czerwony z czerwonym, czerwony z zielonym.

 

3 razy

x    x     x

x    x     x   x

x    x    x

 

Ćwiczenie równowagi – „Winda.”

Utrzymuje równowagę

Dzieci stoją w rozsypce. Pod jedną stopę podkładają szarfę, trzymając za jej końce. Na zapowiedź: „winda w górę,” dzieci podnoszą nogę z szarfą w górę. Na zapowiedź: „winda w dół”, dzieci opuszczają nogę z szarfą.

 

3 razy

x    x     x

x    x     x   x

x    x    x

 

Ćwiczenie metodą W. Sherborne wyczucie łokci

Wyczuwa własne ciało

Dzieci siedzą, kolana mają zgięte. Dotykają prawym łokciem kolana i odwrotnie.

 

3 razy

         x  x

    x             x

 x                  x

    x            x

                  x  x

 

Ćwiczenia z el. wspinania się: „Na drzewo.”

Potrafi wspiąć się na palce

Dzieci imitują ruchem wspinanie się po drzewie, aż do wspięcia na palce. Następnie schodzą z drzewa do przysiadu.

2 razy

x    x     x

x    x     x   x

x    x    x

 

 

Część III końcowa

Ćwiczenia przeciw płaskiej stopie

Podnosi szarfę stopą

Dzieci siedzą w siadzie skulnym i próbują chwytać szarfę palcami jednej stopy, następnie drugiej stopy, unieść szarfę w górę lekko potrząsać.

 

1 raz

 

xxxxxxxxxxxxxx

 

 

Marsz

Maszeruje jeden za drugim po obwodzie koła

Marsz w celu odłożenia szarf na wyznaczone miejsce.

 

         x  x

    x             x

 x                  x

    x            x

          x  x

 

 

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 8 - 5-latki

 

Zadania: wyrabianie poprawności ruchów, koordynacji ruchowej, nabywanie sprawności ruchowej.

Metody: zadaniowa.

Przybory: woreczki, ringo

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna, taras za przedszkolem.

Przebieg:

 

Część toku

Rodzaj ćwiczenia (zabawy)

Cel

Opis ćwiczenia (zabawy)

Ilość powtórzeń

Szkic

Uwagi

 

Część wstępna

Ćwiczenia orient. – porządk.

a)   rytmiczny marsz, formo-wanie koła.

 

Reaguje na hasło

Marsz po kole, zmiany prędkości, marsz na palcach, piętach, na lewej i prawej krawędzi stopy na zmianę.

 

 

3 razy

x

x          x

x          x

x

 

Na hasło zmiana prędkości marszu

b) ćwiczenia z kółkiem „ringo”.

 

 

Reaguje na sygnał

-    rzuty jedną ręką i chwyty oburącz w miejscu i w biegu,

-    w marszu przekładanie kółka z ręki do ręki – z przodu, z tyłu, - nad głową, nad kolanem;

-    bieg między leżącymi kółkami oraz przeskoki bieżne.

 

2 razy

 

         X          X          X

X         X          X

         X         X         X

X         X        X

 

Dziecko stara się nie zgubić koła

 

Część główna

Ćwiczenia zręcznościowo – koordynacyjne doskonalące rzut
i chwyt przyboru, np. woreczka.

 

Ćwiczenie rzutu lewą i prawą ręką

              a)   w pozycji siedzącej i stojącej – podrzut woreczka oburącz, klaśnięcie w dłonie – chwyt dowolny.

              b)  podrzut i chwyt woreczka jednorącz w pozycji siedzącej i stojącej..

 

 

3 razy

     

 

 

 

         X          X          X

X         X          X

         X         X         X

X         X        X

 

Dziecko stara się nie upuścić woreczka

Ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu i pośladków.

Ćwiczenie mięśni grzbietu,  kręgosłupa oraz pośladków

a)w leżeniu przodem nożyce pionowe ramion, a następnie nożyce pionowe nóg.

b)w leżeniu przodem naprzemianstronny wznos prawego ramienia i lewej nogi, a następnie lewego ramienia i prawej nogi.

 

 

4 razy

     

 

 

 

                   X          X

X         X          X

         X         X         X

X         X        X

 

Odpoczynek wykonują w pozycji leżącej

Ćwiczenia zwinnościowe, równoważne.

Ćwiczenia wzmacniające mięśnie obręczy barkowej

Wejście na czworakach po drabince skośnie w górę – dowolny zjazd ze zjeżdżalni.

 

2 razy

       x          x

x          x

x          x

 

 

Dzieci poprawnie wykonują czworakowanie

Ćwiczenia mięśni brzucha.

 

 

Ćwiczenie poprawnego oddychania

Leżenie tyłem; ramiona w bok, nogi ugięte w kolanach, stopy oparte na podłożu – próba uchwycenia palcami stóp, leżącej na podłodze chusty – uniesienie w górę i opuszczenie jej na brzuch. Wykonanie 2 – 3 oddechów przeponą, podanie chusty rękoma do stóp.

 

3 razy

x        x        x

x       x       x

Dzieci starają się podnosić chustę palcami stóp

Ćwiczenia mięśni tułowia – „ukłon kapeluszem”.

 

Ćwiczenia wyprostne pleców

Dzieci z woreczkami maszerują pod ścianą. Siad skrzyżny przy ścianie – woreczki na głowie – to kapelusz. Dzieci wykonują ukłon – zdejmują woreczek prawą ręką i sięgają nim daleko w prawo, skłaniając w tym kierunku głowę i tułów, po czym kładą woreczek  ponownie na głowie i powtarzają ćwiczenie w lewo.

 

3 razy

 

x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x

Dzieci wykonują siad skrzyżny

 

Część końcowa

Ćwiczenia uspokajające;

 

Wyciszenie po ćwiczeniach

Marsz po kole, śpiewanie piosenki „Jedzie grudzień”, refren wyklaskiwany.

 

1 raz

x

x          x

x          x

x

Dzieci rytmicznie klaszczą śpiewany refren

 

 

 

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 9 – 5 latki

 

Zadania: Rozwijanie wzajemnych kontaktów, opanowanie lęków i emocji;

Metody: tor przeszkód

Przybory: gazety

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna, taras za przedszkolem.

Przebieg:

 

Część toku

Rodzaj ćwiczenia (zabawy)

Cel

Opis ćwiczenia (zabawy)

Ilość powtórzeń

Szkic

Uwagi

Część wstępna

 

Ćwiczenia orientacyjno – porządkowe.

 

Odpowiednio reaguje na rytmiczne dźwięki.

„Posąg” – bieg, podskoki, marsz w rytmie wystukiwanym na instrumencie – w przerwie zatrzymanie w takiej pozycji, w jakiej zastała dziecko przerwa. 

 

3 razy

 

x      x      x      x

x     x     x       

Muzyka odpowiednia do marszu

Poprawnie skacze obunóż .

„Skoki kangura” –przyjęcie poprawnej postawy wyjściowej (postawa wyprostowana, łopatki ściągnięte), gazeta złożona na pół i trzymana między kolanami.

3 razy

x      x      x      x

x     x     x       

 

Przyjmują odpowiednią pozycję

Poprawnie przeskakuje bokiem.

„Zające” – stojąc w rozkroku przesuwanie złożonej gazety między stopami w tył i w przód. Po kilku ruchach przeskoki bokiem przez gazetę w lewo, w prawo.

4 razy

x      x      x      x

x     x     x       

Nogi muszą być wyprostowane

Część główna

 

Ćwiczenia bieżne

 

 

Bezpiecznie biega bez potrąceń .

Zabawa bieżna – „Wyścigi szeregów” – ustawienie w dwuszeregu, tyłem do siebie, pośrodku sali. Na sygnał dzieci biegną do wyznaczonej linii, zostawiają chusty i wracają na swoje miejsce.

2 razy

 

x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x

Który szereg wykona to ćwiczenie pierwszy, ten zwycięża

 

Tor przeszkód.

 

 

Utrzymuje równowagę.

-    Pokonanie przeszkody w dowolny sposób: przeskok, przejście, przepełzanie (wzdłuż ustawiona ławeczka),

-    Bieg na czworakach wzdłuż rozłożonej w linii skakanki,

-    Skoki obunóż przez piłkę lekarską,

-    Przewlekanie się przez szarfę do góry,

-    Przejście przez dostawianie nogi za nogą po ławeczce,

-    Powrót biegiem na koniec rzędu.

3 razy

     

 

 

         X         X          X

X         X          X

         X         X         X

X         X        X

Zwrócenie uwagi na poprawność wykonywanych ćwiczeń.

 

Część końcowa

 

Ćwiczenia uspokajające

 

 

Poprawnie oddycha.

-    „Niedźwiedź zasypia” – siad skulny, głowa zbliżona do kolan – wydech. Siad prosty, ramiona wzniesione w górę – wdech.

-    Utworzenie koła – marsz po kole – śpiew znanej dzieciom piosenki, związanej treścią z tematyką tygodnia.

2 razy

 

x

x          x

x          x

x

Dzieci wydychają powietrze ustami a wciągają nosem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 10 – 5 latki

z dominacją działalności  ruchowej metodą twórczą R. Labana

 

Zadania (cele): rozwijanie ekspresji ruchowej i pomysłowości, płynności ruchu, poczucia rytmu, siły i zwinności, umiejętności reagowania na sygnały, wyczucia przestrzeni.

Przybory: bębenek, magnetofon, piórka, nagrania różnych melodii, piłeczki.

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna

Przebieg (tok):

 

Część toku

Rodzaj ćwiczenia (zabawy)

Cel

Opis ćwiczenia (zabawy)

Ilość powtórzeń

Szkic

Uwagi

 

Część I wstępna

Czynności orientacyjno – porządkowe

Sprawnie ustawia się w kole

Dzieci ustawiają się w kole przy muzyce. W przerwie muzyki – przedstawienie celu zajęć, umotywowanie i zachęcenie do ćwiczeń,

2 min

x

x        x

x        x

x

 

Zabawa orientacyjna

Rozwija płynność ruchu

Dzieci tańczą przy muzyce w dowolny sposób. Gdy muzyka cichnie, kładą się na podłożu zwinięte w kłębek. Po ponownym usłyszeniu muzyki dzieci tańczą w dowolny sposób. Gdy muzyka znowu ucichnie, kładą się przodem na podłożu.

 

2 min

x    x     x

x    x     x   x

    x    x    x

 

 

Część II główna

 

 

Zabawa kształ-tująca wyczucie własnego ciała
i gibkość

Wykazuje inwencję twórczą

Kiełkujące ziarenko. Dzieci leżą na podłożu zwinięte w kłębek (są ziarenkami), w tle słychać cichą muzykę. Dynamika muzyki narasta, a dzieci stopniowo prostują się i wstają, pokazując, jak rośnie kwiatek (według własnej inwencji).

 

3 min

x    x     x

x    x     x   x

     x    x    x

 

Wyczucie własnego ciężaru ciała

Wyczuwa ciężar ciała

Teraz trzeba powynosić wiadra z trawą i chwastami. Dzieci naśladują wynoszenie ciężkich wiader a następnie coraz to lżejszych, gdyż chwastów jest coraz mniej do wyniesienia.

 

3 min

x    x     x

x    x     x   x

x    x    x

 

.

Wyczucie własnego ciała

Wyczuwa własne ciało

Nasza działka jest przygotowana do zimy. W nagrodę, że tak przyjemnie minęła ciężka praca, nasze rączki, które tak dzielnie pracowały cieszą się. W czasie tańca rąk (tańczą tylko ręce), później niech nagrodę mają nóżki, za wytrwałą pracę. Niech zatańczy również głowa, która musiała dużo myśleć, aby nasza praca była użyteczna, itp.

 

3 min

x    x     x

x    x     x   x

x    x    x

 

 

Adaptacja ruchów własnych do ruchów partnera

Adaptuje ruchy własne do ruchów partnera

Na działkę przybiegł nasz piesek. Dzieci dobierają się w pary, jedno dziecko jest psem, a drugie opiekunem psa. Piesek przygląda się z boku jak dziecko dzielnie pracowało i chce podzielić tą radość bawiąc się z nimi. Piesek bawi się w pozycji niskiej – na czworaka. Po chwili zmiana ról.

 

3 min

xx   xx   xx

xx   xx   xx

xx   xx   xx

 

Wyczucie przestrzeni

Potrafi podskakiwać w miejscu

Spójrzcie ile na drzewie pięknych kolorowych liści. Jakie one piękne, może uda nam się leciutko dotknąć któregoś z nich. Dzieci w miejscu podskakują jak najwyżej, aby dotknąć kolorowy liść.

 

2 min

x    x     x

x    x     x   x

x    x    x

 

 

Część III końcowa

Adaptacja ruchów własnych do ruchów partnera

Adaptuje ruchy własne do ruchów partnera

Żal nam odchodzić z działki, ale trzeba wracać do przedszkola. Lecz jeszcze zabawimy się przy „krzaku porzeczki” – jedno dziecko jest krzakiem a drugie wymyśla ćwiczenia wokół krzaka tak aby nie poruszyć drzewka, po chwili zmiana ról.

 

4 min

 

xx   xx   xx

xx   xx   xx

 

Po 2 razy każde dziecko

Wyczucie czasu

Maszeruje w rytm muzyki

Teraz już musimy wracać do przedszkola – chód wg określanych wartości nut granych przez nauczyciela.

Tak długo jak uderza naucz.

xxxxxxxxxxx

 

 

 

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 11 – 5 latki
z dominacją działalności muzyczno – ruchowej z elementami metody R. Labana.

 

Zadania (cele): Rozwijanie ekspresji ruchowej i pomysłowości, płynności ruchu i poczucia rytmu, siły i zwinności, umiejętności reagowania na sygnały, wyczucia przestrzeni.

Przybory: bębenek, magnetofon,  nagrania piosenek dziecięcych.

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna

Przebieg (tok):

 

Część toku

Rodzaj ćwiczenia (zabawy)

Cel

Opis ćwiczenia (zabawy)

Ilość powtórzeń

Szkic

Uwagi

 

Część I wstępna

Czynności orientacyjno – porządkowe

Sprawnie ustawia się w kole

Dzieci ustawiają się w kole przy muzyce. W przerwie muzyki – przedstawienie celu zajęć, umotywowanie i zachęcenie do ćwiczeń.

2 min

x

x        x

x        x

x

 

Zabawa orientacyjna

Rozwija płynność ruchu

Dzieci tańczą przy muzyce w dowolny sposób. Gdy muzyka cichnie, przyjmują dowolną pozycję. Po ponownym usłyszeniu muzyki dzieci tańczą w dowolny sposób.

 

4 min

x    x     x

x    x     x   x

    x    x    x

 

 

Część II główna

 

 

 

Zabawa kształ-tująca wyczucie własnego ciała

Wykazuje inwencję twórczą

Słysząc jedno uderzenie w bębenek, dzieci maszerują po obwodzie koła w szybkim tempie. Słysząc dwa uderzenia – zmieniają kierunek ruchu i poruszają się w dowolnym tempie.

 

4 min

x    x     x

x    x     x   x

     x    x    x

 

Zabawa kształtująca wyczucie własnego ciała i orientację

 

Reaguje na muzykę

Słysząc dźwięki muzyki, dzieci dotykają jedną częścią ciała drugiej, np.: łokieć wita się z piętą, palec z nosem, czoło z kolanem. Podczas przerwy w grze nieruchomieją w aktualnej pozycji.

 

3 min

x    x     x

x    x     x   x

        x    x    x

 

Ćwiczenia kształtujące wyczucie przestrzeni

Potrafi podskakiwać w miejscu

Dzieci na jedno uderzenie w bębenek wysuwają ręce jak najdalej do przodu, a następnie przyciągają je do siebie. Na jedno klaśnięcie wysuwają ręce jak najdalej w prawo, a następnie przyciągają do siebie, na dwa klaśnięcia – wysuwają ręce jak najdalej w lewo, a następnie przyciągają je do siebie

 

4 min

x    x     x

x    x     x   x

x    x    x

 

Zabawa kształtująca gibkość

Potrafi dotknąć poszczególnych części ciała

Przy muzyce dzieci dotykają prawą ręką lewej łopatki i odwrotnie, sięgają prawą ręką do lewej stopy i odwrotnie, prawa ręka do lewej pięty i odwrotnie. Podczas przerwy w grze dzieci nieruchomieją w aktualnej pozycji.

2 min

x    x     x

x    x     x   x

x    x    x

 

Zabawa kształtująca wyczucie ciężaru, siły i czasu

Odpowiednio reaguje na zmianę sygnału

Gdy nauczyciel klaszcze, dzieci naśladują kroki „krasnoludków”, a gdy gara na bębenku – naśladują kroki „olbrzyma”.

2 min

x

x        x

x        x

x

 

Zabawa kształtująca płynność ruchu, wyczucie ciężaru ciała

 

Wyczuwa ciężar ciała

Przy dźwiękach rytmicznej muzyki dzieci tańczą w dowolny sposób. Podczas przerwy w grze chwytają za ręce najbliższego sąsiada i pozostają tak bez ruchu.

 

3 min

x    x     x

x    x     x   x

     x    x    x

 

.

Ćwiczenia kształtowania współdziałania z partnerem

 

Współdziała z partnerem

Ćwiczenia w parach. Jedno dziecko porusza się w rytmie muzyki, siedząc na podłożu, drugie w pozycji stojącej okrąża je, wykonując taneczne ruchy.

 

3 min

xx   xx   xx

xx   xx   xx

xx   xx   xx

 

Ćwiczenia kształtowania współdziałania z grupą

 

Współdziała z grupą

Wszystkie dzieci tańczą w rytmie muzyki. Gdy muzyka cichnie, zbijają się w gęstą grupę, obejmując się nawzajem ramionami.

 

3 min

 

xxxxxxxx

xxxxxxxxx

 

 

Część III końcowa

Podsumowanie zajęć

 

Potrafi stanąć w szeregu

Zbiórka w szeregu, przypomnienie celów zajęć, ocena aktywności ćwiczących.

 

2 min

xxxxxxxxxxx

 

 

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 12 – 5 latki
z dominacją działalności muzyczno – ruchowej z elementami metody K. Orffa.

 

Zadania (cele): koordynacja słuchowo – ruchowa, ogólne kształtowanie sprawności.

Przybory: magnetofon, nagrania znanych dzieciom piosenek, bębenki z pałeczkami.

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna

Przebieg (tok):

 

Część toku

Rodzaj ćwiczenia (zabawy)

Cel

Opis ćwiczenia (zabawy)

Ilość powtórzeń

Szkic

Uwagi

 

Część I wstępna

Czynności organizacyjno- porządkowe

 

Słucha objaśnień nauczyciela

 

Zbiórka w kole, przywitanie się, przedstawienie celu zajęć, umotywowanie i zachęcenie do ćwiczeń.

 

3 min

          x  x

    x             x

  x                 x

    x             x

                 x   x

Dzieci siedzą w kole

Zabawa ożywiająca „Ogonki”

Potrafi podskakiwać z nogi na nogę

Podczas trwania zwrotki znanej piosenki dzieci tańczą po całej sali. Podczas refrenu ustawiają się w kole i wykonują naprzemian nożne podskoki po jego obwodzie.

4 min

x    x   x           x    

    x    x       x        x

x    x    x          x    

 

 

Część II główna

Ćw.  kształtujące mięśnie kończyn górnych i dolnych

Naśladuje skoki żabki

Podczas trwania piosenki „Była sobie żabka mała”  (lub innej piosenki o żabkach) dzieci skaczą po sali jak żabki.

 

4 min

x    x     x

x    x     x   x

x    x    x

 

 

Ćwiczenia kształtujące koordynację słuchowo – ruchową i ogólną sprawność fizyczną

 

 

Reaguje na określone słowa piosenki

Przy dźwiękach rytmicznej muzyki, w której wyraźnie zaznaczone są takty, dzieci z pozycji wyjściowej stojącej, na słowa: 1, 2, wykonują dwa kroki do przodu, na 3, 4 zatrzymują się i uderzają pałeczkami w bębenki.

 

4 min

          x  x

    x             x

  x                 x

    x             x

        x   x

.

 

Poprawnie wykonuje skłony w bok

Przy znanej piosence, dzieci znajdują się w pozycji wyjściowej klęku prostego w lekkim rozkroku, z kończynami górnymi opartymi na biodrach. Podczas zwrotki – tułowiem wykonują skłony w bok, a podczas refrenu kreślą rękami w powietrzu fale.

 

4 min

x    x     x

x    x     x   x

x    x    x

 

 

Reaguje określonym ruchem na takty muzyki

Przy dźwiękach rytmicznej muzyki, w której wyraźnie zaznaczone są takty, dzieci z pozycji wyjściowej siadu klęcznego, na hasło 1 – wykonują klęk prosty, na 2 – klaszczą w dłonie, na 3 – siad klęczny, na 4 – rytmicznie wznoszą i opuszczają ręce.

 

4 min

  x    x     x

x    x     x   x

x    x    x

 

Poprawnie wykonuje naprzemienne skłony w bok

Przy zwrotce znanej piosenki dzieci w pozycji wyjściowej siadu skrzyżnego wykonują naprzemienne skłony tułowia do przodu i do tyłu z oparciem dłoni o podłoże, podczas refrenu – skłony tułowia na boki z oparciem dłoni o podłoże.

 

4 min

  x    x     x

x    x     x   x

x    x    x

 

Poprawnie wykonuje ćwiczenie

Przy dźwiękach rytmicznej muzyki, w której wyraźnie zaznaczone są takty, dzieci z pozycji wyjściowej leżącej tyłem, na hasło 1 -  wykonują przewrót w prawo do leżenia przodem, na 2 – leżenie przodem, na 3 – przewrót w prawo do leżenia tyłem, na 4 – leżenie tyłem, na 5  - przewrót w lewo do leżenia przodem, na 6 – leżenie przodem, na 7 – przewrót w lewo do leżenia tyłem, na 8 – leżenie tyłem.

4 min

  x    x     x

x    x     x   x

x    x    x

 

 

Część III końcowa

Ćwiczenia uspokajające

Uspokaja organizm

W tle słychać dobrze znaną piosenkę. Dzieci  w pozycji leżenia tyłem wykonują: wdech –podnoszą ręce do góry, wydech – opuszczają ręce wzdłuż ciała.

3 min

x    x     x

x    x     x   x

x    x    x

 

Podsumowanie zajęć

Ustawia się w szeregu

Zbiórka w szeregu, przypomnienie celów zajęć, ocena aktywności ćwiczących.

2 min

xxxxxxxxxx

 

 

 

 

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 13 – 5 latki
z dominacją działalności muzyczno – ruchowej z elementami metody R. Labana „Poranna Toaleta”.

 

Zadania (cele): Rozwijanie ekspresji ruchowej i pomysłowości, płynności ruchu i poczucia rytmu, siły i zwinności, umiejętności reagowania na sygnały, wyczucia przestrzeni.

Przybory: Bębenek, szarfy, książki, magnetofon, kaseta magnetofonowa, z muzyką rozrywkową, dziecięcą, kołysanka, odgłos budzika, płyta CD
z „Preludium deszczowe” Chopina, „Marsz” i „ Taniec pastuszków” Czajkowskiego.

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna

Przebieg (tok):

 

Część toku

Rodzaj ćwiczenia (zabawy)

Cel

Opis ćwiczenia (zabawy)

Ilość powtórzeń

Szkic

Uwagi

 

Część I wstępna

Czynności orientacyjno – porządkowe

Sprawnie ustawia się w kole

Dzieci ustawiają się w kole przy muzyce. W przerwie muzyki – przedstawienie celu zajęć, umotywowanie i zachęcenie do ćwiczeń.

2 min

x

x        x

x        x

x

 

Zabawa orientacyjna

Maszeruje w rytm bębenka

Dzieci maszerują w rytm bębenka dookoła sali. Na ciszę, dzieci przybierają dowolne figury i zatrzymują się na chwilę w bezruchu

 

4 min

x    x     x

x    x     x   x

    x    x    x

 

 

Część II główna

 

 

 

Zabawa kształtująca wyczucie własnego ciała

Słucha muzyki i reaguje na nią

W czasie muzyki rozrywkowej, dzieci tańczą w dowolny sposób, na przerwę w muzyce dzieci witają się z poszczególnymi częściami ciała, np: nosek wita się z kolankiem, uszko wita się z ramieniem, rączka wita się z brzuszkiem itp.

 

4 min

x    x     x

x    x     x   x

     x    x    x

 

Adaptacja ruchów partnera do ruchów grupy „Przywitanie”

 

Współdziała w parze

Dzieci dobierają się w pary i podczas „Tańca pastuszków” Czajkowskiego tańczą dwójkami, jak podpowiada im muzyka, gdy muzyka ucichnie, każde dziecko stara się jak najlepiej ukłonić do swojego partnera - przywitać.

 

3 min

xx   xx   xx

xx   xx   xx

xx   xx   xx

 

 

Wyczucie ciężaru i czasu  „Kołysanka”

 

Odwzorowuje muzykę ruchem

Po takiej muzyce dzieci są troszkę zmęczone, dlatego teraz zaprasza ich kołysanka, do „zaczarowanych łóżeczek”, Każde dziecko wyobraża sobie, że jest to jego wymarzona kołderka, którą gładzi, poklepuje itp. Kołysanka ukołysze dzieci do snu, które kładą się na podłodze i śniąc o miłych pięknych rzeczach, dzieci są rozluźnione i odprężone.

 

4 min

x    x     x

x    x     x   x

x    x    x

 

Wyczucie przestrzeni „Pobudka”

 

Reaguje na dźwięk

Na odgłos budzika –dzieci „budzą się.” Powoli otwierają jedno oko, drugie oko, przeciągają się wyciągają jedną rękę, drugą, ziewają, wstają i ponownie się przeciągają i wykonują wyskok.

2 min

x    x     x

x    x     x   x

x    x    x

 

 

Wyczucie własnego ciała „Gimnastyka”

 

Rozwija płynność ruchu

Gdy już dzieci obudziły się, zapraszam je na gimnastykę, aby się ożywiły, żeby czuły jak mocno bije im serduszko. Dzieci stoją zamykają oczy wyciągają jedną rękę do przodu, zamykają dłoń, tworząc pięść, odwracają rękę w drugą stronę otwierają dłoń i z powrotem zamykają pięść, otwierają oczy i ręka prowadzi dzieci w rytm muzyki. Na ciszę w muzyce dzieci zatrzymują się robią to samo z drugą ręką następnie wyciągają łokieć, kolano itp

2 min

x

x        x

x        x

x

 

 

Wyczucie własnego ciała „rozbieramy się”

Samodzielne rozbiera się i ubiera

 

Po gimnastyce dzieci siadają i w czasie wolnej muzyki dzieci rozbierają się, rozpinają guziki z piżamy, składając ją i zakładając bluzkę przez głowę, poprawiając ją następnie ściągamy spodenki z piżamy, najpierw jedną nogawkę, potem drugą nogawkę, składają je i odkładają ją na bok i zakładają normalne spodnie, potem skarpetki, buty, sznurują je itp.

 

3 min

x    x     x

x    x     x   x

     x    x    x

 

.

Rozwijanie wyczucia płynności ruchów

 

Odwzorowuje muzykę ruchem

„Taniec z ręcznikiem”. Podczas piosenki „Fantazja”, dzieci maszerują po obwodzie koła biorąc szarfy -„zaczarowane ręczniki”- poddając się muzyce, tańczą z „ręcznikiem” w dowolny sposób, w dowolnym kierunku.

 

3 min

x

x        x

x        x

              x

 

 

Wyczucie ciężaru ciała

 

Wyczuwa ciężar ciała

„Miska z wodą”. Gdy dzieci doszły z ręcznikami do łazienki, oddają szarfy i stają przy krążku- „misce”, dzieci naśladują odkręcanie wody, podczas piosenki „Mydło lubi zabawy.” Dzieci naśladują mycie się. Po umyciu się dzieci biorą „ciężką miskę” idą z nią, kołysząc wylewają wodę, czynność powtarzają, i za każdym razem miska jest lżejsza, aż miska jest pusta, dzieci odkładają „miski” -  krążki w wyznaczone miejsce.

 

3 min

 

Xxxxxxxx

 

xxxxxxxxx

 

 

Część III końcowa

 

Marsz

 

Potrafi stanąć w szeregu

Marsz w luźnej gromadce i dowolne ukłony pożegnalne. Dzieci maszerują podczas „Marszu” Czajkowskiego, wykonując ukłony pożegnalne, na koniec machająca pożegnanie.

 

2 min

xxxxxxxxxxx

 

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 14 – 5 latki
z dominacją działalności muzyczno – ruchowej z elementami metody W. Sherborn.

 

Zadania (cele): Kształtowanie świadomości własnego ciała w przestrzeni oraz kształcenie umiejętności dzielenia przestrzeni, nawiązania kontaktu z innymi.

 Przybory: dywan

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna

Przebieg (tok):

 

Część toku

Rodzaj ćwiczenia (zabawy)

Cel

Opis ćwiczenia (zabawy)

Ilość powtórzeń

Szkic

Uwagi

 

Część I wstępna

Czynności organizacyjno - porządkowe

Sprawnie ustawia się w kole

 

 

Zbiórka w kole, przywitanie się, przedstawienie celu zajęć, umotywowanie i zachęcenie do ćwiczeń.

 

 

2 min

 

         x  x

    x             x

 x                  x

    x            x

         x  x

 

 

 

Część II główna

Rozwijanie świadomości własnego ciała – wyczuwanie brzucha, pośladków, pleców

 

Poprawnie wykonuje ćwiczenia

Leżenie tyłem – ślizg na plecach wprost.

Leżenie przodem – ślizg na brzuchu wokół osi pępka (tzw. Bączek)

Leżenie tyłem – obroty wokół osi ciała

Leżenie tyłem – przyciąganie nóg do brzucha

 

5 min

x    x     x

x    x     x   x

      x      x    x

 

Ćwiczenia kształtujące świadomość przestrzeni i działania w niej

 

Potrafi czołgać się po podłodze

Dzieci ustawiają się „gęsiego” w rozkroku. Ostatnie dziecko przesuwa się, czołgając się na brzuchu, pomiędzy nogami dzieci do przodu i staje jako pierwsze itd.

 

5 min

 

xxxxxxxxxxxxxx

 

 

Rozwijanie umiejętności dzielenia przestrzeni z innymi poprzez ćwiczenia w parach „z biernym partnerem”, „przeciw partnerowi”, „razem z partnerem”, ćwiczenia w grupach

 

Wyczuwa partnera

Dzieci siedzą tyłem do siebie, aktywny partner pcha plecami biernego. Potem następuje zmiana ról.

 

4 min

xx   xx   xx

xx   xx   xx

xx   xx   xx

 

Potrafi wykonać ćwiczenie

Dzieci siedzą tyłem do siebie, aktywny partner kładzie się na plecach biernego z uniesieniem bioder do góry. Potem następuje zmiana ról.

 

3 min

       xx   xx   xx

       xx   xx   xx

       xx   xx   xx

 

Ćwiczy razem z kolegą

Dzieci siedzą tyłem do siebie, aktywny partner „huśta” plecami biernego, wykonując delikatne ruchy tułowiem do przodu i tyłu. Potem następuje zmiana ról.

 

3 min

xx   xx   xx

xx   xx   xx

xx   xx   xx

 

Utrzymuje stałą pozycję

Jedno dziecko staje się stabilne w rozkroku i cały czas stara się utrzymać swoją pozycję. Drugie poprzez popychanie, ciągnięcie stara się przesunąć je.

 

3 min

      xx   xx   xx

      xx   xx   xx

      xx   xx   xx

 

Współdziała z partnerem

Dzieci stoją przodem do siebie i chwytają się za ręce, odchylają się lekko do tyłu. Jednocześnie wykonują siad, a następnie wstają.

 

3 min

xx   xx   xx

xx   xx   xx

xx   xx   xx

 

Potrafi skakać w przysiadzie

Dzieci stoją przodem do siebie i chwytają się za ręce. Jedno dziecko kuca, drugie stoi. Dziecko stojące porusza się do tyłu i wspomaga partnera, który wykonuje skoki w przysiadzie.

 

3 min

      xx   xx   xx

      xx   xx   xx

xx   xx   xx

 

Część III końcowa

Podsumowanie zajęć

Uspokaja organizm

Zbiórka w szeregu, przypomnienie celów zajęć, ocena aktywności ćwiczących.

2 min

xxxxxxxxxxxxxx

 


Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 15 – 5 latki

przeprowadzony wg treningu autogennego J. Schultza w opracowaniu A. Polender

 

Zadania (cele):

1.        Wzmocnienie tego, co zdrowe oraz złagodzenie lub usunięcie tego, co w organizmie chore.

2.        Pogłębianie więzi emocjonalnej z prowadzącą.

Cele szczegółowe ( dziecko ):

1.    Naśladuje ruchy wykonywane przez głównego bohatera bajki.

2.    Osiąga stan zmniejszonego napięcia mięśniowego.

3.    Potrafi skoncentrować uwagę na instrukcji słownej.

Metody:  treningu autogennego J. H. Schultza w opracowaniu A. Polender.

Formy: zbiorowa

Środki wspomagające działanie :

1.    Opowiadanie o małym misiu – stymulacja psychoruchowego rozwoju dziecka pod red. Wł. i J. Pileckich.,

2.    Utwór instrumentalny „ Einsamert hirte” G. Zamfira.

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna.

Przebieg (tok):

Wprowadzenie: Nauczycielka opowiada dzieciom, że wczoraj przechodziła obok innego przedszkola i usłyszała śpiew dzieci .Piosenkę tę zaśpiewa, więc swoim dzieciom z przedszkola. Zadaniem dzieci będzie zapamiętanie nazwy zabawki, o której ona odpowiada. Nauczycielka śpiewa piosenkę „Miś”, bądź dzieci wysłuchują nagrania z kasety magnetofonowej. Następnie po podaniu odpowiedzi przez dzieci na wcześniej postawione pytanie zachęca je do wysłuchania opowiadania o pewnym pluszowym misiu. Prowadząca trening prosi dzieci, aby położyły się na wznak na kocykach i  zachowywały się tak, jak bohater tej bajki.

Rozwinięcie :Po tym wstępie nauczycielka przystępuje do czytania dzieciom bajeczki – instrukcji. „ Mały, maleńki, puszysty Miś z miękkim noskiem  mieszkał z mamusią i z tatusiem  i jeszcze z braciszkiem w wielkim, ciemnym lesie. Wszyscy pracowali nad przygotowaniem domku na zimę i nad zgromadzeniem zapasów pod futerkiem zanim śnieg spadnie i wszystko przykryje. Dziś nasz mały miś strasznie się napracował. Ze zmęczenia aż go bolą nóżki i rączki. A tu mamusia jeszcze w lesie, więc nie może się jeszcze położyć i odpocząć, bo musi jeszcze pilnować swego młodszego brata. Robi się już ciemno, a mamusi jeszcze nie ma. Miś się niepokoi. Co się stało?! Ale oto mamusia wraca! Jak dobrze odpocząć?. Miś układa się na posłaniu z pachnącego siana. Pod głowę kładzie poduszeczkę z miękkiego mchu. Teraz miś leży na posłaniu. Zamyka oczy. Rączki kładzie swobodnie i wygodnie, wzdłuż tułowia. Jak dobrze i spokojnie? Panuje cisza. Miś czuje, że jego rączka staje się coraz cięższa, jakby z kamienia. Miś nie może jej podnieść. Ręka jest taka ciężka, jakby w ziemię chciała się zapaść. A teraz miś czuje, że jego nóżka stopniowo się zmienia w bryłę kamienia. Nóżka jest taka ciężka, że stopniowo wbija się w ziemię. I druga nóżka robi się taka ciężka, jakby była z kamienia. Druga nóżka jest już taka ciężka, że miś nie może jej unieść do góry. ·Obie nóżki i rączki są ciężkie, bezwładne. Misiowi jest dobrze i przyjemnie. Miś jest spokojny, odpoczywa i głęboko oddycha. Ale oto miś spostrzega, że jego rączka jest taka ciepła, jakby na nią słoneczko padało i ogrzewało promieniami. Obie rączki są cieplutkie. Jest im przyjemnie i przysuwają się do nóżek. Najpierw jedna nóżka robi się ciepła, a teraz druga nóżka jest cieplutka. Miś jest rozleniwiony, nic mu się robić nie chce, jest mu dobrze, przyjemnie, spokojnie. O, żeby tak dłużej leżeć i słuchać tylko tej ciszy i wiatru, co szeleści listkami. Miś leży spokojnie, jest mu dobrze, rączki i nóżki są ciężkie i ciepłe. Jest dobrze, przyjemnie
i spokojnie.”·Chwila przerwy. Minuta lub dłużej – do czasu jak nauczycielka zauważy, ruchy kończyn czy inne sygnały wychodzenia ze stanu odprężenia. Będzie to sygnałem do wyprowadzenia ze stanu relaksacji.

Zakończenie:·„ A teraz znowu trzeba stać się dzieckiem. Zginamy rączki i wyprostowujemy je –raz, dwa, trzy, głęboko oddychamy –raz, dwa, trzy. Teraz otwieramy oczka. I już każde z nas jest znowu dzieckiem. Miś został w lesie, ale my teraz tak jak miś czujemy się bardzo dobrze, jesteśmy wypoczęci
i radośni.”

Podsumowanie zajęcia: Rozmowa z dziećmi, czy podobały im się tego rodzaju ćwiczenia. Co najbardziej podobało się dzieciom a z czego były mniej zadowolone. Rozdanie wszystkim dzieciom naklejek z wizerunkiem misia. Sprzątnięcie kocyków i powrót do sali zabaw.

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 16 – 5 latki

z dominacją działalności muzyczno – ruchowej z elementami metody R. Labana i C. Orffa.

 

Zadania (cele): Rozwijanie wzajemnych kontaktów, opanowanie lęków i emocji

Przybory: szarfy i skakanki

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna, taras za przedszkolem

Przebieg (tok):

 

Część toku

Rodzaj ćwiczenia (zabawy)

Cel

Opis ćwiczenia (zabawy)

Ilość powtórzeń

Szkic

Uwagi

 

Część wstępna

Ćwiczenia orientacyjno – porządkowe.

 

 

Odpowiednio reaguje na kolor szarfy

„Tylko ten kolor” – dzieci biegają w rozsypce, na sygnał zatrzymują się tyłem do prowadzącego, w tym czasie nauczyciel pokazuje kolor szarfy, dzieci się odwracają na gwizdek i tylko te przybiegają do na – la, które mają właśnie pokazywany kolor szarfy.

4 razy

 

x      x      x      x

x     x     x       

Nauczycielka używa gwizdka

 

Część główna

 

Ćwiczenia kształtujące:

 

 

 

 

 

 

Ćwiczy ramiona

 

 

Zataczanie obszernych kół złożoną na dwie lub cztery części skakanką nad głową, w miejscu i w biegu,

 

2 razy

x

x          x

x          x

x

Zwracać szczególną uwagę na bezpieczeństwo

 

Ćwiczy mięśnie pleców

 

pozycja wyjściowa- stanie, ręce prosto do boku, rozkrok, skakanka złożona podwójnie za plecami- opad tułowia w przód z pogłębieniem,

 

4z razy

x

x          x

x          x

x

Dzieci stoją w rozkroku

 

Ćwiczy tułów

 

dowolne ćwiczenia tułowia ze skakanką według inwencji dziecka, początkowo bez muzyki, potem z muzyką.(element ćwiczeń metodą Karola Orffa),

2 razy

x      x      x      x

x     x     x       

 

Dowolnie dobrana muzyka

 

Ćwiczy tułów i ramiona

skręty tułowia w prawo i w lewo „pionowe śmigło” (raz lewa ręka, raz prawa dotyka podłoża)

2 razy

x      x      x      x

x     x     x       

 

Stóp dzieci nie odrywają od podłoża

 

Wzmacnia mięśnie nóg

w siadzie prostym skakanka przełożona za stopy, trzymana za końce oburącz. Podnoszenie nóg za pomocą skakanki do siadu równoważnego.

 

2 razy

x      x      x      x

x     x     x       

 

Zwrócić uwagę na poprawną pozycję pleców w siadzie.

Rozwija inwencję twórczą

układanie ze skakanki różnych kształtów w przysiadzie, klęku lub leżeniu.

2 razy

x      x      x      x

x     x     x       

 

 

Wykonuje poprawne obroty tułowia

leżenie tyłem w poprzek skakanki – okręcanie się skakanką i odkręcanie

3 razy

x      x      x      x

x     x     x       

 

Dziecko trzyma za jeden koniec skakanki

Ćwiczy przy muzyce

Improwizacja ze skakanką pojedynczo i w dwójkach
(R. Laban)

1 raz

x      x      x      x

x     x     x       

Odpowiednio dobrana muzyka

 

Część końcowa

 

Ćwiczenia uspokajające

 

 

Ćwiczy poprawne oddychanie

Marsz we wspięciu ze wznosem skakanki przodem w górę, trzymanej za końce oburącz, a następnie zwykły marsz (skakanka w dole).

2 razy

 

x

x          x

x          x

x

Skakanka złożona na cztery

Marsz po kole ze śpiewem znanej dzieciom piosenki.

 

1 raz

x

x          x

x          x

x

Używa umiarkowanej siły głosu.

 

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 17 – 5 latki

 

Zadania: wyrabianie poprawności ruchów, koordynacji ruchowej, nabywanie sprawności ruchowej

Metody: zadaniowa

Przybory: szarfy

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna, taras za przedszkolem

Przebieg:

 

Część toku

Rodzaj ćwiczenia (zabawy)

Cel

Opis ćwiczenia (zabawy)

Ilość powtórzeń

Szkic

Uwagi

 

Część wstępna

 

Ćwiczenia orientacyjno – porządkowe.

 

 

Odpowiednio reaguje na sygnał dźwiękowy

Dzieci stoją w dwóch szeregach na przeciwległych końcach sali na wyznaczonych liniach. Na sygnał szeregi zamieniają się na miejsca, mijając się w biegu. Wygrywa szereg, który szybciej wykonał bieg i ustawił się w szeregu.

4 razy

 

x     x     x    x

    

x     x     x    x      

 

 

Część główna

 

Ćwiczenia z elementem czworakowania.

 

 

 

Poprawnie ćwiczy na czworakach

 

 

„Łapka na myszy” – połowa dzieci wiąże koło, trzymając ręce wzniesione tak, aby można było swobodnie przebiegać na czworakach pozostałe dzieci są myszkami (wbiegają do środka koła i z powrotem). Na sygnał „klap” koło się zamyka – dzieci tworzące je przysiadają,
a złapane myszki powiększają koło.

 

2 razy

 

x

x          x

x          x

x

 

 

Ćwiczenia siłowe – mocowanie.

 

Ćwiczy
w siadzie rozkrocznym.

 

„Kto silniejszy” - w parach przodem do siebie siad rozkroczny, stopy zwarte ze stopami współćwiczącego, szarfy trzymane wspólnie za końce oburącz. Jedno z ćwiczących obniża plecy do leżenia tyłem – przeciągając współćwiczącego do skłonu w przód, po czym zmiana ról. Na dany sygnał „kto silniejszy ?” wspólne przeciąganie się

2 razy

 

x     x     x    x

    

x     x     x    x      

 

Odpowiednia reakcja na sygnał.

Zabawa bieżna – „Dobierz sobie parę”.

 

Szybko odnajduje parę

Na sygnał dzieci rozbiegają się w dowolnych kierunkach, a na polecenie dobierają się parami tak, jak zapowie n- elka:

a. żeby różne kolory szarf znalazły się w jednej parze,

b. żeby jednakowe kolory znalazły się w jednej parze.

 

3 razy

x      x      x      x

x     x     x

 

Zwrócić uwagę na poprawne wykonywanie ćwiczenia.

 

Ćwiczenia mięsni nóg: „Uważaj, idę”

Ćwiczy
w siadzie skrzyżnym podpartym

Przeniesienie nóg w przód do siadu prostego i powrót do siadu skrzyżnego.

 

3 razy

x      x      x      x

x     x     x       

 

Dziecko poprawnie wykonuje siad prosty.

Część końcowa

Ćwiczenia uspokajające

 

 

Poprawnie oddycha

Marsz po kole ze śpiewem znanej dzieciom piosenki o tematyce wiosennej.

 

1 raz

x

x          x

x          x

x

Używa umiarkowanej siły głosu.

 

 

 

 

 

 

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 18 – 5 latki

 

Zadania (cele): Doskonalenie umiejętności rzutu prawą i lewą ręką. Zwrócenie uwagi na prawidłowe czworakowanie. Wytworzenie klimatu motywującego do ćwiczeń ruchowych, zachęcenie dzieci do regularnych ćwiczeń ruchowych.

Metody: zabawowo – naśladowcza.

Przybory: woreczek dla każdego dziecka, tamburyno.

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna.

Przebieg:

 

Część

toku

Rodzaj ćwiczenia

(zabawy)

Cel

Opis ćwiczenia(zabawy)

Ilość powtórzeń

Szkic

Uwagi

 

Część wstępna

 

Ćwiczenia organ. – porządkowe.

Zabawa or. – porzą.

Sprawnie ustawia się, potrafi zatrzymać się na sygnał

·   Sprawdzenie strojów i wyglądu ćwiczących.

·   „Figurki – marmurki” – bieg po sali w różnych kierunkach przy akompaniamencie melodii z kasety magnetofonowej. Na przerwę w muzyce dz. zastygają w bezruchu.

 

2-3 razy

x x x x x x x x x x

x x x x x x x x x x

x x x x x x x x x x

 

 

 

 

 

Część główna

 

 

 

 

Ćwiczenia kształtujące prawidłową postawę ciała.

 

 

Prawidłowo wykonuje czworakowanie

·   „Kulawy lisek” – dzieci wkładają woreczek pod lewe (prawe)  zgięte kolano i opierając się na rękach chodzą po sali udając kulawego liska.

 

4 razy

x x x x x x x x x x

x x x x x x x x

x x x x x x x x x

 

 

Zwrócenie uwagi na dokładne wykonywanie ćwiczeń.

Prawidłowo reaguje na sygnał

·   „Zmień woreczek” – dzieci ustawiają się parami, twarzami do siebie.  Na sygnał – podają sobie woreczek: na głowami, pod kolanami, stojąc tyłem…

 

4 razy

x x x x x x x x x x

 

x x x x x x x x x x

Doskonali umiejętność rzutu

 

·   „Księżycowy kamień” – dzieci spacerują po sali, podrzucają i łapią woreczek. Wykonują to ćwiczenie oburącz bądź raz jedną, raz drugą ręką. W następnym tygodniu ćwiczenie wykonywane jest podczas biegu.

 

4 razy

 

x  x  x  x  x

 

x   x   x   x

 

x x      x x

Ćwiczenia kształt. prawidłową  postawę ciała

Potrafi podskakiwać wysoko

·   Leżenie tyłem – ruchy kołowe nóg jak podczas jazdy na rowerze.

·   Podskoki obunóż w zabawie „Skaczące piłeczki”.

 

 

4 razy

 

x   x   x   x   x   x

x   x   x   x   x   x

x  x   x   x   x   x

Dzieci ustawione w luźnej gromadce

Zabawa z elementem skoku 

Bezpiecznie pokonuje małe przeszkody

·     „Małe i duże piłeczki” -          woreczki leżą na   podłodze, a dzieci zgodnie z akompaniamentem muzycznym przeskakują przez nie.

 

4 razy

 

x   x   x   x   x    x

x    x    x   x

x    x   x    x    x

x    x     x     x

x x   x    x     x

 

 

Dzieci ustawione w luźnej gromadce

 

 

Ćwiczenia przeciwko  płaskostopiu.                                   

Potrafi podnieść woreczek palcami stóp

 

·   woreczki  leżą  na podłodze, dzieci próbują je  podnieść do góry palcami stóp.   

 

4 razy

 

Część

końcowa

Ćwiczenia uspokajające

Prawidłowo oddycha

·   „Kto się ukłonił?” – dzieci tworzą duże koło  i siadają  skrzyżnie. Jedno dziecko siada w środku koła i zamyka oczy. Jego zadaniem jest odgadnięcie, kto powiedział „Dzień dobry”.          

 

4 razy

 

x x x x x x x xx

x                      x

x x x x x x x x x

Dzieci ustawione po obwodzie sali

Podsumowanie i zakończenie zajęcia

- potrafi ocenić swoje zachowanie

·   Samoocena dzieci dotycząca zachowań podczas zajęcia.

·   Motywacja dzieci do dbałości o własną postawę ciała.

 

3 min.

x x x x x x

x x x x x x

.


Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 19 – 5 latki

z dominacją działalności  ruchowej metodą twórczą R. Labana

 

Zadania (cele): Wyczucie płynności ruchu w czasie wykonywania ćwiczeń w opowieści ruchowej pt.: „Wiosenne prace w ogrodzie”

Przybory: Tamburyn, wesoła jesienna muzyka.

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna

Przebieg (tok):

 

Część toku

Rodzaj ćwiczenia (zabawy)

Cel

Opis ćwiczenia (zabawy)

Ilość powtórzeń

Szkic

Uwagi

 

Część I wstępna

Zabawa orientacyjno – porządkowa: „Słonko świeci, deszczyk pada.”

Reaguje prawidłowo na dany sygnał

Na zapowiedź nauczycielki: „słonko świeci”, dzieci maszerują w rytm muzyki na działkę. aby robić „wiosenne porządki.” Na zapowiedź  „deszcz pada”, dzieci wykonują przysiad podparty, chroniąc się przed deszczem.

 

4 razy

x    x     x

x    x     x   x

x    x    x

 

Adaptacja ruchów własnych do ruchów partnera

Potrafi odwzorować ruchy partnera

Dzieci dobierają się w pary. Dzieci maszerują w parach przez „miasto”, w którym jest wiele sklepów i ciekawych wystaw. W szybie okna wystawowego jest odbicie dzieci. Raz chłopiec jest odbiciem i naśladuje ruchy dziewczynki a potem na odwrót.

 

4 razy

xx   xx   xx

xx   xx   xx

xx   xx   xx

Chłopiec tworzy parę z dziewczynką

 

Część II główna

 

 

Adaptacja ruchów własnych

Adaptuje ruchy własne

Dzieci maszerują dalej na działkę. O ile tu ciężkiej pracy. W parach – chłopcy, pracują łopatami – a dziewczynki grabią tam gdzie przekopali chłopcy. Bardzo ciężka to praca, teraz dziewczynki naśladują pracę kopaczką, a chłopcy w przekopanym miejscu wyrywają trawę, chwasty do wiadra.

 

4 razy

xx   xx   xx

xx   xx   xx

xx   xx   xx

 

Wyczucie własnego ciężaru ciała

Wyczuwa ciężar ciała

Teraz trzeba powynosić wiadra z trawą i chwastami. Dzieci naśladują wynoszenie ciężkich wiader a następnie coraz to lżejszych, gdyż chwastów jest coraz mniej do wyniesienia.

 

3 razy

x    x     x

x    x     x   x

x    x    x

 

.

Wyczucie własnego ciała

Wyczuwa własne ciało

Nasza działka jest przygotowana. W nagrodę, że tak przyjemnie minęła ciężka praca, nasze rączki, które tak dzielnie pracowały cieszą się. W czasie tańca rąk (tańczą tylko ręce), później niech nagrodę mają nóżki, za wytrwałą pracę. Niech zatańczy również głowa, która musiała dużo myśleć, aby nasza praca była użyteczna, itp.

 

5 razy

x    x     x

x    x     x   x

x    x    x

 

 

Adaptacja ruchów własnych do ruchów partnera

Adaptuje ruchy własne do ruchów partnera

Na działkę przybiegł nasz piesek. Dzieci dobierają się w pary, jedno dziecko jest psem, a drugie opiekunem psa. Piesek przygląda się z boku jak dziecko dzielnie pracowało i chce podzielić tą radość bawiąc się z nimi. Piesek bawi się w pozycji niskiej – na czworaka. Po chwili zmiana ról.

 

4 razy

xx   xx   xx

xx   xx   xx

xx   xx   xx

 

Wyczucie przestrzeni

Potrafi podskakiwać w miejscu

Spójrzcie ile na drzewie pięknych kolorowych kwiatów Jakie one piękne, może uda nam się leciutko dotknąć któregoś z nich. Dzieci w miejscu podskakują jak najwyżej, aby dotknąć kolorowy liść.

 

10 razy

x    x     x

x    x     x   x

x    x    x

 

 

Część III końcowa

Adaptacja ruchów własnych do ruchów partnera

Adaptuje ruchy własne do ruchów partnera

Żal nam odchodzić z działki, ale trzeba wracać do przedszkola. Lecz jeszcze zabawimy się przy „krzaku forsycji” – jedno dziecko jest krzakiem a drugie wymyśla ćwiczenia wokół krzaka tak aby nie poruszyć drzewka, po chwili zmiana ról.

 

4 razy

 

xx   xx   xx

xx   xx   xx

 

Po 2 razy każde dziecko

Wyczucie czasu

Maszeruje w rytm muzyki

Teraz już musimy wracać do przedszkola – chód wg określanych wartości nut granych przez nauczyciela.

Tak długo jak uderza naucz.

xxxxxxxxxxx

 


 

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 20 – 5 latki

Zadania (cele): doskonalenie przejścia równoważnego po ławeczce, rozwijanie zwinności i koordynacji nerwowo – ruchowej, przestrzeganie dokładnego wykonywania ćwiczeń.

Metody: zadań dodatkowych.

Przybory: krążki, szarfy, 2 ławeczki, 2 skakanki, 2 piłki.

Miejsce ćwiczeń: sala przedszkolna

Przebieg (tok):

 

 

Część

toku

Rodzaj ćwiczenia

(zabawy)

Cel

Opis ćwiczenia (zabawy)

Ilość powtórzeń

Szkic

Uwagi

 

Część I

wstępna

 

 

Ćwiczenia organiz. -  porządkowe

Potrafi ustawić się
w rzędzie

Zbiórka - przypomnienie dzieciom o zasadach bezpieczeństwa podczas ćwiczeń na sali.

3 min.

x x x x x x

 

Dzieci  sprawnie ustawiają się

Zabawa orientacyjno - porządkowa

Maszeruje po obwodzie koła

Marsz  po sali. Dzieci kolejno biorą szarfy i stają w kole. Szarfy leżą na podłodze przed dziećmi.

 

1 raz

x     x

x         N        x

x                   x

x      x

Zwrócenie uwagi na nie przepychanie się podczas ustawiania

 

 

 

Część II główna

 

Ćwiczenia tułowia

 

Ćwiczy płaszczyznę

  strzałkową w przód

Siad prosty, każde dziecko otrzymuje krążek i mocno pochyla się do przodu,  dotykając głową kolan; wyprost do  siadu.

 

4 razy

Dzieci pochylają się do przodu w miarę swoich możliwości

Ćwiczy płaszczyznę poprzeczną

Siad skrzyżny – krążek w prawej ręce – na sygnał dz. kładzie go daleko za siebie w tył, następnie odwraca się i przenosi krążek lewą ręką do przodu.

4 razy

 

 

x x x

x              x

x              x

x x x

Zwrócenie uwagi na dokładność
i poprawność ćwiczeń

Ćwiczy płaszczyznę strzałkową w tył

Leżenie przodem, dziecko trzyma krążek w  obu rękach przed sobą. Na sygnał podnosi krążek  wysoko nad głową; powrót do leżenia.

 

4 razy

 

 

Ćwiczenia z elementem czworakowania

Poprawnie czworakuje

„Kotki piją mleko” – przysiad podparty przed krążkiem. Dziecko obchodzi krążek dookoła, następnie pochyla się nad krążkiem i naśladuje picie mleczka przez kotka.

3 razy

x x x

x              x

x              x

x x x

Należy upewnić się, czy dzieci dobrze zrozumiały reguły

Ćwiczenia z el. równoważnym

Ćwiczy równowagę

Dzieci ustawiają się parami tworząc dwa rzędy. Przejście po ławeczce.

3 razy

x x x x x

x x x x x x

Dzieci ustawione w równej odległości od ławeczek

„Berek – żuraw” – wybrane dziecko otrzymuje szarfę (to berek), pozostałe dzieci uciekają, kto nie chce być złapany staje jak żuraw: chwyta ręką nos pod kolanem.

5 razy

x     x    x     x

  x      x      x 

x      x     x    x    x

Dzieci ostrożnie biegają po sali

 

Ćwiczenia z elementem skoku

Podskakuje obunóż

„Kto wyżej podskoczy?” – podskoki wg własnego rytmu i  uznania.

1 min.

x           x

x           x

x           x

Technika podskoków dowolna.

 

Część III końcowa

Ćwiczenia uspokajające

Ćwiczenie ramion, prawidłowego wdechu i wydechu

W marszu po kole wznos ramion w górę - głęboki wdech, luźny skłon – wydech.

3 razy

x x x

x            x

x    N     x

x x x

Pokaz prawidłowego oddychania przez n-la: wdech przez nos, wydech przez usta.

Podsumowanie i omówienie zajęcia

Potrafi rywalizować i przegrywać

Podsumowanie i omówienie zachowania dzieci podczas współzawodnictwa.

2-3 min.

 

Podziękowanie sobie za zajęcie uściskiem ręki

 

 

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 21 – 5 latki

 

Zadania: Rozwijanie wzajemnych kontaktów, opanowanie lęków i emocji

Metody: twórcza W. Sherborne

Przybory: nagranie z płyty CD.

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna, taras za przedszkolem.

Przebieg:

 

Część toku

Rodzaj ćwiczenia (zabawy)

Cel

Opis ćwiczenia (zabawy)

Ilość powtórzeń

Szkic

Uwagi

Część I wstępna

Ćwiczenia organiz. - porządkowe

Reaguje na muzykę

Dzieci dowolnie maszerują i biegają (w zależności od tempa muzyki) z wysoko podniesionymi kolanami.

2 razy

x      x      x      x

x     x     x       

Muzyka odpowiednia do marszu

 

 

Ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała i pozwalające zdobyć pewność siebie oraz poczucie bezpieczeństwa.

 

Wykonuje siad skulny

W siadzie skulnym: dzieci kręcą się dookoła własnej osi w jedną i w drugą stronę.

3 razy

x      x      x      x

x     x     x       

Przyjmują odpowiednią pozycję

Leży przodem

Podobne ćwiczenia wykonują leżąc na brzuchu – obracają się za pomocą rąk dookoła własnej osi w obie strony.

4 razy

x      x      x      x

x     x     x       

Ręce ułożone wzdłuż tułowia

Pokazuje części ciała

Dzieci siedząc na podłodze, pokazują swoje części ciała: głowa, tułów, biodra, barki,  brzuch, plecy, szyję, a następnie części twarzy po jednej
i po drugiej stronie; oko, ucho, pośrodku twarzy – nos, usta.

2 razy

x      x      x      x

x     x     x       

Sprawdzić u każdego dziecka znajomość części ciała

Wykonuje siad skulny

W siadzie skulnym: dziecko kołysze się najpierw wolno, później coraz śmielej.

4 razy

x      x      x      x

x     x     x       

Zachęcić dzieci mało aktywne

Ćwiczy mięśnie grzbietu

Jedno z dzieci klęczy, robi „koci grzbiet”, drugie obchodzi go na czworakach dookoła, prześlizguje się pod nim, przeskakuje

4 razy

x      x      x      x

x     x     x       

Sprawnie ustawić w pary

Ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaktu i współpracy z partnerem  i grupą; opanowanie lęku i emocji.

 

 

Ćwiczy mięśnie nóg

Para dzieci leży na plecach naprzeciw siebie, ich stopy dotykają się; wykonują na przemian przepychanie się stopami – wspólny rowerek.

3 razy

x x x x x x x x x x x x x x x x x x

Stopy wykonują ruchy koliste

Ćwiczy własną siłę
 i delikatność w kontakcie z kolegą

Jedno z dzieci leży na plecach, drugie chwyta je za ręce lub za stopy idąc tyłem ciągnie dziecko. uwzględniając zmianę ról.

3 razy

x x x x x x x x x x x x x x x x x x

Zwracać uwagę na delikatność w kontakcie z kolegą

Ćwiczy delikatność w kontakcie z kolegą

Kołysanie w pozycji siedzącej; jedno dziecko tworzy „fotelik dla drugiego dziecka, obejmuje je i łagodnie kołysze do przodu i do tyłu.

3 razy

x x x x x x x x x x x x x x x x x x

Zwracać uwagę na delikatność w kontakcie z kolegą

Ćwiczy odpowiedzialność

Prowadzenie ślepca - jedno z dzieci zamyka oczy, drugie bierze je za rękę i prowadzi je w różne strony.

4 razy

x x x x x x x x x x x x x x x x x x

Zwracać uwagę na bezpieczeństwo

Ćwiczy delikatność w kontakcie z kolegą

Dziecko zwija się w kłębek, robi „paczkę”, a drugie usiłuje rozwiązać tę paczkę.

4 razy

x x x x x x x x x x x x x x x x x x

Zwracać uwagę na delikatność w kontakcie z kolegą

 

Część III końcowa

Ćwiczenia rozluźniająco – relaksujące

Rozwija wzajemne kontakty

Dzieci stają naprzeciw siebie, trzymają się za ręce – wykonują wspólne wdechy, podskakują na jednej i drugiej nodze, wreszcie robią wspólne przysiady. Na zakończenie wzajemnie wysłuchują pracy swoich serc.

2 razy

 

x x x x x x x x x x x x x x x x x x

Dzieci wydychają powietrze ustami a wciągają nosem

 



© 1999-2014 Ewa Krysińska