Scenariusz zajęć świetlicowych

Temat: Pasowanie na Świetliczanina. ,,Bądź jednym z nas”.

Cele:- integracja zespołu wychowanków świetlicy

      - rozwijanie umiejętności wspólnej i wesołej zabawy

      - wprowadzenie w życie zasad i norm przebywania w świetlicy

     

Metody: słowna, zadaniowo - czynnościowe;

Formy: grupowa, zespołowa, indywidualna;

Środki dydaktyczne: emblematy, puszka z zagadkami, sok z cytryny, kubki

                         jednorazowe, papier toaletowy, kosze z zabawkami, koperty

                                  z rozsypanką wyrazową, kartki z pytaniami, wiersz –

                                  rymowanka, klocki terapeutyczne, duży ołówek, mazaki,

                                  akty ślubowania, kronika, słodki poczęstunek, aparat

                                  fotograficzny;

 

 

 

Przebieg zajęć:

 

1.    Uroczyste powitanie dzieci.

Prowadzący wita dzieci wymieniając te, które:

 

ü      mają dobry humor,

ü      lubią niespodzianki,

ü      często się uśmiechają,

ü      a, szczególnie bohaterów uroczystości – Pierwszoklasistów.

Dzieci, które czują się powitane ,,machają ręką” do prowadzącego.

 

 

 

 

2.    Pomysł na własny okrzyk i gest.

Dzieci w grupach ustalają własny okrzyk i gest radości, który będą następnie mogły prezentować po każdej konkurencji.

 

·         Przerywnik: ,,Hej ho, hej ho, do świetlicy by się szło…

Dzieci maszerują w grupach gęsiego naśladując kroki prowadzącego szereg i śpiewają. W ten sposób przechodzą do każdej próby.

3.    Próba mądrości.

Dzieci losują z puszki po 3 zagadki na grupę.

1)      W piórniku cicho siedzi, nie ma ręki, ani nóżki, ołówkowe ściera dróżki? (gumka)

2)    Kolorowe tanecznice tańczą na papierze, ostre główki mają, jak się nazywają? (kredki)

3)    W jednym pudełku mieszka ich wiele, a do tych krążków weź pędzelek. (farby)

4)    Zagadka to łatwa, każdy po przyzna, jak się nazywa nasza ojczyzna? (Polska)

5)    Mają dwoje uszu, lecz nie słyszą wcale, za to papier potrafią wspaniale. (nożyczki)

6)    Nie ciasto, nie glina, a lepiona w dłoniach może zamienić się w psa albo  w słonia. (plastelina)

 

4.    Próba uśmiechu.

Dzieci stoją naprzeciwko siebie. Każde z nich otrzymuje ,,złoty eliksir” (sok z cytryny), który powinien wypić jednym haustem z uśmiechem na ustach. Kto tego dokona zostaje nagrodzony oklaskami.

 

5.    Próba sprzątania we dwoje.

Dzieci ustawione w parach. Każda para musi ustawić zabawki według wielkości od najmniejszej do największej.

 

6.    ,,Mumie’’ – próba dokładności.

Każda z grup wybiera spośród siebie 3 osoby, których zadaniem będzie dokładne owinięcie dziecka – od szyi w dół papierem toaletowym. Wygrywa ta drużyna, która zrobi to jak najszybciej i najdokładniej.

 

7.    ABC wzorowego Świetliczanina – ułożenie zasad dobrego zachowania           z rozsypanki wyrazowej.

Uczniowie dzielą się na dwie grupy. Każda drużyna otrzymuje do ułożenia koperty z rozsypanką wyrazową, (każda zasada w innym kolorze). Zadaniem dzieci jest jak najszybsze ułożenie zasad dobrego zachowania.

*      Głośnym ,,Dzień Dobry” zgłaszamy swoje przybycie do świetlicy.

*      Pamiętamy o magicznych słowach: ,,proszę”, ,,przepraszam”, ,,dziękuję”.

*      Jesteśmy dla siebie mili i często uśmiechamy się.

*      Wyjście ze świetlicy zawsze zgłaszamy pani.

*      Szanujemy książki i zabawki.

*       Zabawki zawsze odnosimy na miejsce.

*      Bawimy się wspólnie i zgodnie.

*      Staramy się by w świetlicy było miło i sympatycznie.

 

 

 

8.    Prawda, czy fałsz?

Następne zadanie polega na odgadnięciu, które z przeczytanych zdań jest prawdziwe, a które jest nieprawdą. Jeśli zdanie prawdziwe - dzieci klaszczą,, jeśli nie – głośno tupią.

1)      Do świetlicy przychodzimy po lekcjach, witamy się z uśmiechem, słowami ,,Dzień dobry!”

2)    W czasie zabaw biegamy po świetlicy, krzyczymy, piszczymy z radości.

3)    Szanujemy zabawki, książki i inne rzeczy znajdujące się w świetlicy.

4)    Na drugie śniadanie przynosimy same słodycze i chipsy.

5)    Podczas zajęć rozmawiamy głośno z kolegą, koleżanką i przeszkadzamy innym.

6)    Zawsze słuchamy poleceń swojej pani.

 

   10.Próba zręczności.

Nauczyciel mówi wiersz, a następnie uczniowie przedstawiają go ruchem ciała:

 

Na jeden – klaśnij,

Na dwa – mlaśnij,

Na trzy – skocz, w prawą stronę zbocz.

A na cztery –  machnij nogą lewą, ale zrób to dosyć żwawo.                                                 

Pięć – biodro w lewo, biodro w prawo,                                                          

Sześć – jakbyś chciał przeskoczyć chmurę.

Siedem –  oznacza podskok w górę,

A na osiem – mrugnij okiem,

          dziewięć – maszeruj równym krokiem.

I na koniec, stojąc w miejscu,

Wolno policz do dziesięciu: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10.

 

   11.Droga do celu – Pasowanie.

Dzieci ustawione gęsiego pokonują tor przeszkód zbudowany z klocków terapeutycznych i puzzli piankowych.

Po przejściu zostają pasowane na Świetlicznina.

 

 

   12. Wręczenie aktu ślubowania i słodkiego poczęstunku.

 

 

   13. Wpis do kroniki i wspólna fotografia.

 

 

 

                                                               Agnieszka Gromelska

Renata Żukowska

nauczycielki świetlicy

Szkoły Podstawowej nr 25

z Oddziałami Integracyjnymi

im. H. Ch. Andersena

w Olsztynie